Cornelia Andersson

Redigera foton: lektion ett; grunderna

Kategori: Foton

Här ska jag visa hur min basredigering av mina foton går till.
Jag börjar med en bild på min lillebror.
Såhär ser originalet ut



Som ni kanske ser är den lite grå, så mitt första steg var att fixa kontrasterna. Mitt lilla specialtrix här är att göra ett nytt lager med filtret Diffus glöd, med stilen Mjukt ljus. Den blir då mer kontrastrik och får skönt och snyggt ljus.



Sen gör jag ett nytt lager som jag målar i, som jag sedan lägger gaussisk skärpa på. Sen ger jag lagret stiler Mjukt ljus och så blir det mer färgstarkt i bilden.



Klart!

Nu ska ni få se hur jag redigerar lite ytterligare, på en av Olovs bilder på mig.
Såhär ser det originalet ut



Jag började med att göra en dublett av det lagret, som jag gav stilen Mjukt ljus, för att öka kontrasten.



sen gjorde jag grundlagret svart/vitt för att få ett skönare färkotrast. Här är en bild på det svart/vita lagret



Sedan för att bilden inte skulle vara så mörk gjorde jag ett lager med stilen Raster. Såhär såg hela bilden ut med det lagret på också



Sedan gjorde jag ett nytt lager, som jag la gaussisk oskärpa på. Sedan suddade jag bort att på lagret utom de två tygstyckena som hänger i förgrunden. Sedan använde jag mig av Kurvor för att göra de ljusare.



Slutresultat:





Om ni vill ha några speciella tips, skriv gärna en kommentar!

Kommentarer

  • Jessica säger:

    alltså den bilden på dig var jääääävligt snygg!

    2010-01-10 | 01:41:45
    Bloggadress: http://maskrosb4rn.blogg.se/
  • Anonym säger:

    2nd that^

    2010-01-10 | 02:16:04
  • Anonym säger:

    Jag känner inte dig, och du vet nog inte ens om att jag finns, men jag vet mycket väl vem du är. Och enligt mig så är du jävligt snygg på den där bilden.(Blä, jag låter som en hemlig beundrare, men det är jag inte.)

    2010-01-10 | 21:12:31

Kommentera inlägget här: