Cornelia Andersson

Stort prov i SO

Kategori: Foton

Snälla klaga inte på det här, jag försöker inte vara bättre än någon utan vill faktiskt bara dela med mig av sånt jag kan. Snälla?
.
Nu har jag och min klass just haft ett stort prov i SO (står i rubriken, duh) och det var... plågsamt. Dock har jag gjort något jag varit otroligt dålig på i år: Pluggat. Riktigt mycket också. Det är otroligt jävla cpdumt att inte plugga, vilket jag tror ni alla vet. Grejen är att jag ser allt fler som inte pluggar utan bara försöker läsa något kvällen innan och sen låter slumpen bestämma om det blir rätt eller inte. Jag vill bara peppa alla er att faktiskt plugga, för det är verkligen värt det. Jag vet att jag inte är sveriges största bloggerska precis (kan inte ens skriva detta utan att skratta ihjäl mig) men de få jag kan nå ut till är faktiskt värt det. Jag har nämligen bra tips. Riktigt bra tips enligt mig.
.
Alla lär sig ju på olika sätt. Vissa kan förstå saker de läser, andra det de hör någon säga och vissa kan inte förstå förrän de fått röra vid något exempelvis gjort experiment med det. Mitt tips till den som är som mig, som bara kan förstå något den hört, är att göra som jag gjorde de senaste två dagarna inför provet:
.
- Låna en person att läsa texterna du måste lära dig för dig
- Anteckna det personen säger, om det är mycket text gör sammanfattningar
.
Detta fungerar otroligt bra. Nästa steg:
.
- Diskutera texterna tills du verkligen förstår allt
.
Detta verkar säkert jättesimpelt men det är ändå sällan man tar sig för det. Jag har till exempel bara läst och skitit i att det inte går för mig att ta in text, och bara skyllt mina dåliga resultat på brist på tid när det egentligen hängt på mig.
.
Mitt tips till er är att hitta ett studiesätt som verkligen fungerar och ge er in i pluggandet! Det är faktiskt roligt när man väl börjar, kroppens naturliga belöningssystem kommer att få er att känna er riktigt nöjda. För hur skönt det är känns att bara slappa och skita i plugget blir det ändå negativt då man har kvar dåligt samvete över att man inte gjort skolarbetet i bakhuvudet hela tiden.
.
.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: