Cornelia Andersson

Saker jag inte förstår mig på

Kategori: Foton

-
1. Hur folk kan våga skriva så mycket om sig själva på sin blogg. Jag skulle aldrig kunna skriva "Idag var jag deprimerad" eller sådant, inte när jag vet att många läser. Jag har en mindre blogg, som jag hoppas inte så många läser, där jag skriver sådant. Det är bara för att jag inte vet vilka som läser den som jag vågar det. Kanske också är dumt i och för sig.
2. Alla nya skrivtrender, som enligt mig är helt dumma i huvudet. Som att skriva utropstecken i slutet av meningar som inte alls är utrop, eller frågetecken efter sådant som inte är frågor. Exempel:
Imorgon ska jag på filmkväll, det kommer att bli jätte roligt!
Hur folk kan våga skriva så mycket om sig själva på sin blogg?
Frågan är om vi försöker att förstöra det svenska språket för kommande generationer, gör revolution mot våra språkregler eller bara är otroligt lata. Jag tror på det sista.
3. Dumma kommentarer på bloggar. Jag menar, det är ju ingen som kommer upp till någon som sitter och pratar med en vän och säger att det personen säger är dumt. Det är bara ett fegt sätt att kritisera någon, för att försöka rättfärdiga sig själv. Och inget gott kommer någonsin ur det. Olycka och olycka, båda blir missnöjda. Ge er tack, jag blir otroligt less.
4. Killar som skäms över sina flickvänner, och hur de flickvännerna för det första inte märker det, för det andra vågar fortsätta även fast de vet det och för det tredje står ut med det. Man ska vara stolt över sig själv, och vad har man för en pojkvän egentligen om han skäms över en? Och varför vill man vara tillsammans med någon som inte skulle kunna stå för det man gör? Ursch, jag står inte ut med sådant. Haft dålig erfarenhet av sådant antar jag.
5. Varför jag aldrig smakat russin gjorda på gröna vindruvor. Det kanske låter gott.
-

Kommentarer

  • idaidaidaidaidaiaaa säger:

    BRA INLÄGG!

    kloka saker du skriver. <3

    punkt nr fyra var sant ggr 1000. Man måste vara stolt över sig själv, för annars kan man inte vara lycklig. Det tror jag iaf.

    2010-10-15 | 14:28:13
    Bloggadress: http://isislilithstorm.blogg.se/
  • adrianadrianadrianadrianadrianadriannn säger:

    Det enda jag riktigt orkar ta upp är delen där du säger hur folk skriver "fel".

    Det verkar som att du antar att skrivspråk är mer rätt än talspråk. Det motsatta är sant.

    Talspråk ligger alltid före skrivspråk och man brukar rätta det sistnämnda efter talspråk med tiden.



    Så om jättemånga använder utropstecken på ett visst sätt som inte passar in i definitionerna inom skrivspråket blir det ändå okej att göra det.

    Språk fungerar så att det som folk använder blir det som är rätt. Man brukar säga att språk alltid är i rörelse.

    2010-10-15 | 19:37:25
  • adrianadrianadrianadrianadrianadriannn säger:

    Sedan så är ju faktiskt din styckesindelning nästintill obefintlig så jag tycker inte att du borde klaga på hur folk skriver, även fast det är okej att skriva fel.

    2010-10-15 | 19:39:51
  • cornelia säger:

    Adrian nu tror jag att du missade punkt tre där! Inte okej.

    Nej men jag förstår vad du säger. Jag tänker ignorera att du troligtvis tycker jag är dum, det låter lite så i alla fall, och försöka fortsätta mitt liv ändå. Så. Tack för din konstruktiva kritik som försöker beskriva att skrivspråket ändras pga hur folk pratar vilket jag tycker verkar lite knepigt för då måste man kanske ändra hur man lär sig svenska och börja tolerera allt? Verkar lite svårt tycker jag, några regler måste väl ändå vara fasta, som att utropstecken inte är i slutet av en vanlig mening utan efter ett utrop, därav namnet utropstecken? Eller har jag fel där också?

    2010-10-15 | 19:52:44
  • adrianadrianadrianadrianadrianadriannn säger:

    2010-10-15 | 20:02:19
  • adrianadrianadrianadrianadrianadriannn säger:

    Råkade trycka "skicka kommentar" innan jag skrivit något på kommentaren innan den här.



    Jag menar inte att du är dum, för ett par år sedan förstod jag inte riktigt hur språk fungerar, det betyder inte att jag är osmart.



    Det jag menar är att det inte är fel av människor att använda utropstecken på ett annorlunda vis på bloggar, i chat osv.

    Det är skillnad på om de ska skriva en uppsats eller skriva där folk accepterar att man slarvskriver.



    Människor använder vissa uttryck och skriver på vissa sätt för att det är praktiskt i deras situation, som med slanguttryck.

    Dessa nya begrepp och nya sätt att använda ord på, om det är populära nog, kommer sedan in i skrivspråket.

    Alltså ligger alltid talspråk före skrivspråk.

    2010-10-15 | 20:05:23
  • Cornelia säger:

    Aha! Ja det är ju helt sant det, bra att veta också. Tack :)

    2010-10-15 | 20:19:19
  • ღ Saara Saariioniitaa ღ Җ Noя∂aғяίkaη Җ säger:

    asså fan vad jag håller med dig !!! :D

    Speciellt de där med utropstecken :D

    2010-10-15 | 20:34:49
    Bloggadress: http://sarasaariioniitaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här: