Cornelia Andersson

Superfly

Kategori: Foton

http://rememberpauline.blogg.se/2010/october/7-kanske-inte-sa-jatte-intressanta-saker-om-m.html
.
Så. 7 intressanta saker om mig. Aldrig riktigt gjort det här förut, kanske för att på de andra bloggarna har det varit att man ska skriva 6 intressanta saker om sig själv.Jag tycker om siffran sju väldigt mycket så. Fast var det inte att man skulle skriva saker folk kanske inte visste? Det trodde jag i alla fall! Så det gör jag, mycket roligare :)
.
1. Jag är uppvuxen med, verkligen alltid varit omgiven av (föddes till reggae tror jag), musik och konst. Min familj är generation efter generation av naturbegåvningar när det gäller musik, att måla och fotografera. Min lillebror är otrolig på att rita och har en alldeles egen stil och allt. Min ett år äldre storasyster är otrolig på att rita och klistra och göra fint, som scrapbooking det är hon fantastisk på. Musik också såklart! Sen har vi ju Marc, min halvbror, som bara ÄR allt som har med konst och musik att göra. Gå in här och kika bara! Mamma och pappa fotograferade som unga, pappa är konstnär och mamma är också fantastisk på att rita. Pappa har gjort jättemånga otroligt fina låtar och spelat in och allt! Farmor är konstnär, kolla bara, och farfar brukar tälja  jättefina trä-änder. Haha, lät fint och seriöst mitt uppe i allt skryt. Men ja, till min poäng, detta har gett mig otroliga grundkunskaper inom allt som har med sådant att göra. Fotograferande hamnade jag dock i av en slump, fick en kamera för att jag villa ha en eftersom det var coolt då (2008 tror jag), hade ingen aning om att jag kunde fota! Musiken har jag alltid hållit på med, och kommer nog alltid att göra. Har fått en inspelningsmaskin av pappa så jag ska spela in och lägga upp inom kort faktiskt!
.
Jag har nog lätt att lära mig saker jag verkligen bryr mig om bra tror jag. Jag smsar och skriver på datorn väldigt snabbt (massor som säger det till mig, känns underligt) och kan i princip redigera en bild i PS endast med snabbkommandon. På tal om det vill jag lägga en onskans förbannelse över Filter-fliken som bara innehåller massor med filter som det inte finns snabbkommandon för!!
.
2. Jag har otroligt öppet sinne när det gäller nya saker. Oftast. Speciellt när det är någon jag verkligen tycker om som tipsar mig. Sen har jag väldigt lätt för att tycka om saker, vilket jag verkligen uppskattar. Men det kan iofs också vara så att de jag känner har bra smak och bara tipsar mig om saker som faktiskt är bra!
Detta har också resulterat i att jag tycker om väldigt olika saker, många saker. Min musiksmak går knappt att definiera längre. Det enda jag helt säkert vet att jag inte lyssnar på är dansband, riktigt tråkig popmusik, hiphop och dålig rap, den mesta folkmusiken (indisk dock, det är fan grejer det) och riktigt hård musik som riktig HC eller metal eller så. Jag kan förstå grejen med sån hård musik men jag hör inget av det, hör bara brus och skrik. Inte så fint. Jag ser på de flesta filmer, bara inte skräckfilmer för jag har alldeles för mycket fantasi och blir jätte rädd. Inte värt det. Sen när det gäller vad jag gillar att göra behövs inget, jag har otroligt lätt för att underhålla mig själv med inget.
.
3. Jag tänker mycket, analyserar mycket och märker mycket. Det har nog gett mig en otroligt stor och skarp bild av livet. Jag känner mig smart, inte kanske när det gäller intelligens som har med räkning och liknande att göra (jag är inte alls bra på att lära mig saker) men jag som ... medveten. Om världen och allt. Vet saker, kan saker. Inte efter helt enkelt. Sen verkar det säkert inte så när man träffar mig, men det är medvetet. Jag har mycket roligare som smådum och glad än som smart och cynisk som jag nog egentligen är.
.
4. Jag har många personligheter. Inte på personlighetsklyvningssättet, utan jag menar att jag har lätt för att ändra på mig själv. Jag har en kärna, en inre person som jag är, med vissa värderingar och liknande. I övrigt skiftar det från dag till dag, större ändringar år till år skulle jag vilja påstå. Om jag skulle träffa mig själv när jag gick i nian skulle jag inse att jag ändrats otroligt mycket, och det är jag helt medveten om och alltid varit. Jag ändrar mig efter de personer jag är med, helt medvetet. Det finns få saker jag tycker sämre om än att känna mig utanför, som att jag inte hör in. Det går bra om jag känner det som att jag ändå blir accepterad, men i de flesta fall är det inte så. Så jag ändrar mig. Det har jag inga problem med alls, jag tycker att om man ska leva det här livet endast en gång ska man leva det ur olika vinklar. Man får olika bemötande beroende på hur man själv är, såklart. Lika bra att samla på sig alla erfarenheten man kan medan man lever tänker jag.
Det känns även lite som att detta har gett mig en viss kunskap i att läsa andra människor och deras personligheter, eftersom att det jag gör när jag träffar någon ny ofta är att läsa av hur jag ska bete mig för att smälta in i dennes umgänge. Det har gett mig en viss fördel när det gäller att få bra betyg och så, eller att övertala folk. Det är praktiskt helt enkelt.
.
En annan del i det hela är att jag känner det lite som att jag bara består av olika delar från mina vänner i en enda röra. Som en trasdocka skapad av endast lånat material. Lite synd, men också kul. Jag vet att jag nästan bara plockat på mig saker som jag älskar, all ilska och avundsjuka är ju inte så positiv kanske men jag jobbar på att förinta den faktiskt, och det måste ju betyda att jag är en väldigt fin människa. Enligt mig. I mina ögon, eftersom jag består av delar jag själv gillat hos andra. För jag har underbara vänner.
.
Jag har i alla fall lärt mig att vara stolt över mig själv, klär på mig nästan exakt det jag vill på morgonen och säger nästan exakt allt vad jag vill säga på dagarna. Det är otroligt skönt faktiskt!
.
5. Jag har alltid haft lätt för engelska, kanske tack vare min pappa. Det är härligt som attan, känns som att jag kommer ha otroligt bra användning av det språket senare i livet. Dessutom är det tusen vackert.
.
6. Jag har otroligt häftiga déjà vu-upplevelser! Det är inte riktigt något man har en enda förklaring på, men för mig känns det som om den rimligaste förklaringen vore att min hjärna skickar dubbla signaler vilket får mig att tro att jag sett situationen innan. För jag får upp det som händer som en bild på min näthinna. Kruxet, eller det häftiga, är att jag har bilder som har flera lager. Kanske en scen när mamma och pappa pratar i köket, samtidigt som jag framför över hela detta ser ett stort clown-ansikte och hör en visst låt och samtidigt kanske två eller tre konversationer. Det är väldigt coolt faktiskt!
"Déjà vu kan vara ett tecken på intelligens men också på schizofreni."
.
(Tydligen har bara 70% av jordens befolkning varit med om detta)
.
En annan del när vi ändå pratar om min hjärna är att minnen från för kan dyka upp som bilder eller rysningar eller känslor i magen otroligt starkt för mig. Ibland från en lukt eller en låt, och ibland så starkt att jag inte kan stå eller röra på mig alls. Det var väldigt praktiskt när jag kände en sån lukt en gång på en danslektion. Hoho. Det kan dock vara väldigt positivt om viss musik till exempel har jätte bra minnen, så får jag uppleva dom igen. Party!
.
7. Jag har kasst självförtroende. Verkligen under alla jordar. Jag kan inse objektivt hur saker jag gör är bra eller mitt utseende inte är dåligt, men det är ändå som att det inte går in. Och ni ska bara veta hur mycket det krävs för att jag ska våga skriva det här. Kommer nog ångra mig och radera det så fort jag publicerat ändå! Jag har svårt för att vara riktigt ärlig och verkligen släppa in stora massor med folk in i mitt inre på det här viset. Jag gillar inte uppmärksamhet på det sättet alls nästan. Jag kan verkligen säga sanningen till någon jag verkligen litar på, men jag kan till exempel inte skriva på en blogg att jag är deprimerad eller så, det skulle jag inte tåla. Så jag kan ju bara hälsa alla som inte är Ida, Arvid, Rikard eller Mathilda S eller Mathilda M att om ni frågar "Hej hur mår du?" kommer jag inte svara ärligt i första taget precis. Bara om jag litar på dig eller är säker på att du faktiskt bryr dig.
.
Så, varsågoda. Första långa texter här på länge känner jag. Enjoy!
.
Alla punkter mellan raderna är för att blogg.se inte inser att jag faktiskt vill ha luft mellan raderna!

Kommentarer

  • kasper säger:

    coolt

    2010-10-04 | 00:20:54
  • ida säger:

    mycket mycket fint inlägg.

    jag skulle aldrig våga vara så öppen och ärlig.

    Det var jäkligt intressant! jag har tänkt på punkt 4 jättemkt, länge. speciellt förut, typ 2008.

    Skönt att du har insett så mkt om dig själv. Självinsikt är grejer det.

    <3

    2010-10-04 | 01:20:00
    Bloggadress: http://isislilithstorm.blogg.se/
  • c säger:

    Tack KArre

    2010-10-04 | 09:30:21
  • Anonym säger:

    jag känner inte dig och du vet nog inte ens vem jag är. men jag brukar iallafall kolla på din blogg lite då och då och det känns som att du känner dig själv så bra. det är väldigt fint

    2010-10-06 | 21:36:00
  • Cornelia säger:

    Sv anonym: Åh tack. Ja, jag gör nog det. Känns bra att du uppskattar det, det gör mig glad! Tack

    2010-10-06 | 21:42:08
    Bloggadress: http://hansgustav.blogg.se/

Kommentera inlägget här: