Cornelia Andersson

Jan. 15, 2011

Kategori: Foton

SV: Jo det hör ju till den norm vi har i samhället för hur kärlek ska gå till. Enligt mig är den helt ute och cyklar.
Jojag har varit precis sådan,i över ett år nästan två. Jag ville planera framtiden och det var klart som fan att vi alltid skulle vara tillsammans tänkte jag. Men han öppnade mina ögon när han sa "Vi kanske inte ens är tillsammans när vi gått ut gymnasiet." Det var det han ville planera in. Det enda jag kunnat lätta upp det hela med är kunskapen om hur olika vi blivit. Det är just därför jag tycker att det är en dum dröm att tro att man ska vara tillsammans hela livet när man är ungdom. För det blir aldrig så. Och det är inte individernas fel att de tror detutan det beror på den dumma norm och dröm vi blivit matade med.
Jag tror på själsfränder, jag tror på att det kan finnas en helt och hållet rätt för en och det är klart att jag skulle vilja tro att man är tillsammans med den rätta hela livet. Dock tror jag inte på att man är samma person hela livet. Jag är inte ens samma som jag var två år sedan, knappt samma jag var för ett år sedan. Därför tror jag att man har själsfränder för tiden, inte för livet. För perioder, tills man växer ifrån varandra. Det är orättvist att mänskligheten ska leva med en ouppnåelig dröm som mål, och känna att livet inte är fulländat om det inte bli som i den drömmen. Taskigt.
Jo det hör ju till den norm vi har i samhället för hur kärlek ska gå till. Enligt mig är den helt ute och cyklar.
Jojag har varit precis sådan,i över ett år nästan två. Jag ville planera framtiden och det var klart som fan att vi alltid skulle vara tillsammans tänkte jag. Men han öppnade mina ögon när han sa "Vi kanske inte ens är tillsammans när vi gått ut gymnasiet." Det var det han ville planera in. Det enda jag kunnat lätta upp det hela med är kunskapen om hur olika vi blivit. Det är just därför jag tycker att det är en dum dröm att tro att man ska vara tillsammans hela livet när man är ungdom. För det blir aldrig så. Och det är inte individernas fel att de tror detutan det beror på den dumma norm och dröm vi blivit matade med.
Jag tror på själsfränder, jag tror på att det kan finnas en helt och hållet rätt för en och det är klart att jag skulle vilja tro att man är tillsammans med den rätta hela livet. Dock tror jag inte på att man är samma person hela livet. Jag är inte ens samma som jag var två år sedan, knappt samma jag var för ett år sedan. Därför tror jag att man har själsfränder för tiden, inte för livet. För perioder, tills man växer ifrån varandra. Det är orättvist att mänskligheten ska leva med en ouppnåelig dröm som mål, och känna att livet inte är fulländat om det inte bli som i den drömmen. Taskigt.

Kommentarer

  • hanna säger:

    Det blir inte alltid så, nej. Men jag tror att det är farligt att bli bitter när det gäller kärlek, för är det någonting som behöver en gnutta naivitet så är det kärlek. Det är en svår balansgång mellan realism och cynism när man är kär. Jag tycker inte heller att det är en dum dröm, för varför skulle man vilja drömma om någonting annat? Ska man under tiden man är tillsammans gå och tänka på att det kommer att ta slut?

    Självklart utvecklas man enormt och mycket mer som individ i tonåren och ibland växer man ifrån den man älskar och ibland växer man upp tillsammans. Så är det. Allting förändras. Ibland är man ensam och ibland hittar man någon ny men jag tycker aldrig att man ska sluta drömma om att få uppleva den där fantastiska jävla känslan som gör att det brinner i hela själen. Tycker inte att man ska sluta drömma om att det kan få vara så hela livet, oavsett vem man är med. Man får helt enkelt sätta upp sina egna mål när det gäller kärlek&lycka. Kärleken kommer i regel när man slutar leta.

    Jag vet själv inte var jag står eller med vem om ens 5 år, men självklart hoppas jag att det är med den personen som fyller upp mitt sinne just nu.



    Det här är fortfarande inte kritik riktad mot dig utan min åsikt.

    mvh

    2011-01-16 | 01:00:06
    Bloggadress: http://turistensklagan.blogspot.com
  • ida säger:

    Åh så jag håller med er båda.



    Tack Cornelia också förresten, för att du lade upp denna text. Jag tycker att den är frigörande. Frigörande för att man kan få släppa den där "tingesten", som för vissa är en dröm och för andra en tyngande sten av "hur det ska vara" .... och jag tror att det ändras med tiden också, var man står i livet avgör hur man ser på det.

    Men jag håller verkligen med er båda, och ser ingen motsättning i det.



    Personligen längtar jag efter kärlek. Ville bara säga det. Längtar, längar, längtar.

    2011-01-16 | 02:08:06
    Bloggadress: http://isislilithstorm.bloggg
  • amanda säger:

    man kan ju utvecklas tillsammans.

    2011-01-17 | 16:03:09
    Bloggadress: http://afterglow.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Det där håller inte jag med om fullt ut. Jag tror faktiskt att man behöver ha någon slags dröm gällande förhållandets framtid för att det ska kännas rätt att ens vara ihop. Jag tror inte på det här när det gäller att planera framtiden ihop, men jag tror att man behöver kunna se sig själv med den här personen under en lång tid. Själv har jag haft långa förhållanden över ett år två gånger, och så fort jag kände att jag inte kunde se oss tillsammans en längre tid så började jag tvivla på förhållandena överhuvudtaget. Men något som är viktigt att ta upp också är att jag inte tror på det här med att låsa sig fast vid en partner och spendera varje dag med den. Hur kär man en är, jag tror på att individer ska vara självständiga och trygga i sig själva.



    obs det här e heller ingen kritik alla tycker olika

    2011-01-19 | 23:01:15
    Bloggadress: http://ligglagt.blogspot.com
  • Anonym säger:

    oj dyssade lite sorry

    2011-01-19 | 23:02:18
    Bloggadress: http://ligglagt.blogspot.com

Kommentera inlägget här: